تفاوت و شباهت در صداگذاری و نریشن
شباهتی که بین نریشن و صداگذاری وجود داره اینکه در نهایت مخاطب شما اصلی ترین عامل این ماجراست و باید به اون توجه بشه، مطمئن بشید که بازیگران صدا با کاراکتر سخن می گن نه در مورد اونها و از انتخاب خود مطمئن بشید. اما تفاوت اصلی بین نریشن و صداگذاری به محل و مکان قرار گیری میکروفون مربوطه. در صداگذاری صداها به دلیل اینکه از زبان بازیگر بیرون میاند باید خیلی قوی تر و طبیعی تر به نسبت نریشن گرفته بشه، در ادامه سایت چکاوا به شکل کاملا تخصصی به این موضوع پرداخته است، کافیه سریع به قسمت بلاگ سایت بزنید.
صداگذاری یک تکنیک تولید با استفاده از صدای خارج از صفحه است که بر خلاف گفتگو با کاراکتر واقعی، بخشی از صدای صحنهنیست. نریشن تمایل دارد که از تفسیر گفتاری کل داستان برای مخاطب استفاده کند یا صدای یکی از شخصیتهای اصلی یا شخص ثالث خارجی را تأمین کند.
فرقی نمیکند شما در حال صداگذاری هستید یا نریشن، مخاطب یک عامل اساسی است و باید در همه اوقات مورد توجه قرار گیرد. اطمینان حاصل کنید که بازیگران صدا، با کارکتر سخن میگوید نه درموردشان. سن، جنس و لهجه را با توجه به مخاطب، در انتخاب استعداد صدا خود در نظر بگیرید و از انتخاب مناسب خود اطمینان حاصل کنید. فایده استفاده از متخصصان صدا و سیما از کشور منبع تصویر مورد نظر شما این است که آنها قادر به ترجمه کلی هستند نه ترجمه کلمه به کلمه و تحت الفظی. همچنین می توانند تفاوتهای محلی را نیز به شما یاد آوری کنند پس اگر مشغول صدا گذاری روی پروژه خاص یا محلی هستید از افراد مشغول رد رسانه آنجا کمک بگیرید، این امر به تجربه و اصالت پروژه میافزاید. قابل اعتمادتر و قابل باورتر است.
تفاوت اصلی صداگذاری با نریشن در محل قرارگیری میکروفن شما مشهود است زیرا شما می خواهید انواع مختلف صداها را برای عبارات مختلف داشته باشید. به عنوان مثال، بازیگر صدا در صداگذاری برای یک تبلیغات رادیویی، باید به میکروفن نزدیک باشد تا از اثر و خواص نزدیکی استفاده کند. عملکرد صداگذاری در این حالت بیشتر شبیه به یک گوینده است و بنابراین میخواهید آن حس قدرت یا خدایی را ایجاد کنید. همچنین میتوانید از یک نرم افزار استفاده کنید که همه چیزها را به جز صدا پایین آورد. این امر باعث میشود صدا از حالت ایستادگی خارج شده و به یک مرکز توجه قوی تبدیل شود. در حالی که شما میخواهید برای یک فیلم انیمیشن یا سهبعدی، صداگذاری کنید صداها باید بسیار معتبر تر و واقعی تر باشد تا گفتگو بسیار طبیعیتر به نظر برسد.
این حس را باید برای مخاطب ایجاد کنید که شخصیتها واقعی هستند و در واقع با یکدیگر صحبت میکنند و بنابراین میخواهید از هر نوع جلوهای که آن توهم را برطرف کند یا به هر طریقی آن را از واقعی بودن خارج کند، دور شوید. برای ایجاد این اثر به طور معمول به چند محل برای میکروفونها نیاز دارید که بسته به محیطی که در آن قرار دارید تعیین میشود.
کسانی که با نریشن سروکار دارند، باید مرتبا هدف این تکنیک را در ذهنشان داشته باشند. داشتن هدف در ذهن مرغوبیت قطعه را بالا می برد.
آمریکا: برای راویان جدید ساعتی 50 دلار و برای ناشران بزرگ از 100تا 250 دلار متغییر است. طبق گفته وب سایت پیشرو برای استعدادهای صدا، نرخ استاندارد راویهای صوتی به شرح زیر است: 125 دلار در ساعت برای زمان ضبط و 500 دلار برای هر ساعت تا تمام شدن است( که برابر با زمان واقعی خواندن یک کتاب است، به عنوان مثال یک کتاب با مدت زمان خواندن پنج ساعت به تعداد مساوی از ساعتهای کار نیاز دارد). علاوه بر این، به برخی از راویان به صورت صفحه یا کلمه پرداخت میشود؛ هر صفحه 125 دلار و یا هر کلمه 1تا 5 سنت است.
به دلیل عواملی مانند سطح تجربه ، وضعیت اتحادیه و ناشر، تعیین یک حقوق متوسط تنها برای راویان کتاب صوتی دشوار است. با این حال، برخی از دادهها وجود دارد که منعکس کننده حقوق گویندگان کتاب صوتی براساس شهر است. افرادی که در نیویورک سیتی و لس آنجلس کار میکنند به ترتیب به طور متوسط 43000 و 39000 دلار درآمد دارند. در شهرهای کوچکتر و کمتر شناخته شده برای نریشن کتاب صوتی مانند هارتفورد ، کانکتیکات و ققنوس آریزونا ، متوسط حقوق به ترتیب 35000 دلار و 37000 دلار است.
ایران: در ایران نیز با توجه به این که برای پادکست، تیزر تبلیغاتی، دوبلاژ، مصاحبه و… نریشن انجام میشود، نرخها متفاوت است و همچین مطابق با نیازهای متفاوت قیمتها به صورت دقیقهای، ساعتی، صفحه و کلمه نیز دسته بندی میشوند. برای دریافت قیمت گویندگان میتوانید به صفحه سفارش گویندگی مراجعه کنید.
1) میکروفون خود را در موقعیت مناسب قرار دهید.
اگر میکروفون را خیلی نزدیک قرار دهید، صدای گوینده را تحریف شده دریافت خواهید کرد. اگر میکروفون را خیلی دور از راوی داشته باشید، سر و صدای بیشتری از محیط دریافت میکنید و صدای گوینده کمتر قابل تشخیص است. با تنظیم میکروفون با فاصله 15 تا 30 سانتی متر از راوی، صدای کاملا واضحی دریافت خواهید کرد. همچنین اطمینان حاصل کنید که میکروفون کاملا در کنار رایانه نباشد، در غیر این حالت صدای فن رایانه را در فایل صوتی خود خواهید شنید.
2) نسخهی نمایشی و یا دمو را ضبط کنید تا مطمئن شوید همه چیز درست است
یک نسخه آزمایشی سریع ضبط کنید تا مطمئن شوید که همه چیز همانطور که باید کار میکند. همچنین توصیه میکنیم برنامههای دیگر را که در آن لحظه ضروری نیستند خاموش کنید.
3) با هدفون به پخش صوتی گوش دهید.
هدفون به منزوی کردن صدا کمک میکند و به شما این امکان را میدهد که هر گونه مشکل در نریشن را بهتر از گوش دادن با بلندگوها متوجه شوید.
4)بایستید
در این حالت احساس انرژی بیشتری خواهید کرد و قادر به تنفس بهتر خواهید بود. اگر مینشینید، خمیده نباشید؛ مستقیم بنشینید و چانه خود را به بیرون نگه دارید. به خود اجازه ندهید که چانهی خود را به سینه فرو کنید.
5) ده ثانیه سکوت را ضبط کنید
با ضبط مقداری سکوت، شما راهی برای نمونه برداری از صدای محیط دارید و میتوانید از یک فرآیند حذف صدا استفاده کنید تا بعدا توانایی فیلتر آن را داشته باشید. در صورت به وجود امدن نویز در محیط (مانند سیستم تهویه هوا)، میتوانید بخشی از آن را فیلتر کنید.
6)صدا را کم کنید
برخی از نظرات و ایدههای خوب در مورد کمرنگ شدن صدا در پشت راوی وجود دارد تا از صدای قوی در میکروفون بهرهمند شوید. سونی استفاده از دو بالش را توصیه کرده است. شین همچنین برای پخش صدای محیطی که از پشت سر شما پخش می شود، “کف فوم” را پیشنهاد داده است.
7)خلاص شدن از سر پلاستیکها
سپرها یک صدای هماهنگ ایجاد میکنند. شما میتوانید سپرهایی را که جلوی میکروفون قرار دارند خریداری کنید تا توانایی مسدود کردن صدایهای متخلف را داشته باشید. ساختن این سپرها توسط خودتان نیز راحت است و میتوانید به آسانی و تنها با داشتن یک حلقه سیم و جوراب شلواری یکی از آنها را تولید کنید.
8) حواستان به انیمیشنها و حاشیه نویسیها پرت نشود.
اگر صدا خود را با استفاده از نرم افزار سریع elearning ضبط می کنید این توانایی را خواهید داشت که انیمیشن ها و حاشیه نویسی را همزمان همگام سازی کنید. اما بهتر است نریشن را جداگانه ضبط و سپس آن را همگام کنید. با این کار احتمال حواس پرتی وجود نخواهد داشت.