فایلهای صوتی این روزها بسیار محبوباند از پادکستها گرفته تا مصاحبه های صوتی و کلاس های راه دور، روند اینگونه فایل ها نشان میدهد که این محبوبیت رو به افزایش است و آینده خوبی دارد، از طرفی ضبط یک فایل صوتی بسیار ساده است و معمولاً خیلی گران تمام نمیشود و برای بسیاری از افراد قابلدسترسی است برای همین هم استقبال از آن بسیار زیاد است. در این مقاله سعی داریم فوت و فن هایی به شما یاد بدهیم که با استفاده از آن بتوانید فایل های صوتی با کیفیت ضبط کنید.
برای اینکه مطمئن شوید روند ضبط فایل صوتی شما ساده و مؤثر است و بالاترین کیفیت را به شما ارائه میدهد، این 5 مرحله را در نظر بگیرید.
وب فیلم ها یکی از متداول ترین پروژه هایی است که در آن ها از نریشن استفاده می شود ، به خصوص فیلم هایی که توسط شرکت ها برای دستیابی به تعدادی هدف مشخصی ایجاد شده اند
تجهیزات ضبط صوتی میتوانند کمی دلهره آور باشند، به خصوص که چندین برند مختلف وجود دارد. چگونه میتوانید بفهمید از میان تمام این برندها چه کسی بهترین و صحیح ضبط برای فایلهای صوتی را دارد؟ ما دریافتیم که ساده ترین تنظیم ضبط، بهترین گزینه برای ضبط فایل صوتی مبتدی اما با کیفیت است. در اینجا توصیههایی را برای این کار آورده ایم:
صدای با کیفیت، پایه و اساس یک فایل صوتی خوب است. در اینجا چند نکته برای ضبط صدا برای اطمینان خاطر از به دست آوردن بهترین صدای ممکن از تجهیزات ضبط فایل صوتی ارائه شده است.
محیط ضبط شما شاید مهمترین عنصری باشد که میتواند صدای فایل صوتی شما را شنیدنی یا غیرقابل تحمل کند. امروزه اکثر پادکستها و فایلهای صوتی به صورت خود تولید هستند و بیشتر آنها در یک محیط استودیویی حرفهای ضبط نمیشوند، به این معنی که محیطی که شما ایجاد میکنید فوق العاده مهم است. در ابتدا، یک فضای ضبط خوب باید بیصدا باشد (بدون هام، وزش باد، پنکه و غیره). دوم، یک فضای ضبط خوب دارای جذب صدای طبیعی است همان طور که، اتاقهای فرش شده با مبلمان خیلی بهتر از یک اتاق خالی است.
پس از ایجاد یک محیط ایدهآل، باید به اصول اولیه ضبط واقعی فکر کنید. هنگام ضبط دو مورد اساسی برای اطمینان از تکنیک خوب میکروفون وجود دارد:
فاصله: بیشتر میکروفونها آن چیزی را که ما “نقطه مطبوع” مینامیم، دارند. این فاصلهای است که صدا شما در آن میکروفون خاص بهترین صدا را خواهد داشت. هنگام ضبط روایت، فاصله از میکروفون شما همه چیز است. یک قانون خوب این است که حدود 8 تا 12 سانتی متر از میکروفون خود فاصله داشته باشید.
موقعیت یابی: گرفتن میکروفون در موقعیت صحیح یک نکته کلیدی است. بسته به نوع میکروفون مورد استفاده شما، تفاوت فاصله بین 3-5 سانتی متری میتواند تاثیر زیادی بین یک روایت واضح، گرم و گویا و یک روایت سرد، توخالی، و غیرقابل شنیدن را ایجاد کند.
لوازم جانبی: علاوه بر میکروفون، چند لوازم جانبی دیگر را نیز توصیه میکنیم که در جلوگیری از مشکلات رایج هنگام ضبط کمک میکنند. فیلتر پاپ ابزاری مقرون به صرفه است که بین دهان و میکروفن شما گذاشته و باعث متوقف شدن صدای هوای بیرون آمده از تنفس شما می شود که میتواند باعث ایجاد صدای ناخوشایند در ضبط شود. ما همچنین به شدت توصیه می کنیم از پایه یا بازوی میکروفون استفاده کنید تا به شما در تنظیم موقعیت صحیح میکروفون کمک کند.
مهم است که شما راهی برای نظارت و گوش دادن به آنچه در واقع ضبط میکنید، داشته باشید. حتی اگر دستگاه شما دارای یک میزان عالی برای بررسی میزان ضبط شماست، توصیه میکنیم شکاک باشید و هرگز به چشمان خود اعتماد نکنید. در دنیای صدا، شما باید یاد بگیرید که فقط به گوشهای خود اعتماد کنید. به همین دلیل، توصیه میکنیم کسی هنگام ضبط، صدای شما را با هدفونهای با کیفیت بالا گوش کند و بر آن نظارت داشته باشد. نظارت بر صدا به صورت همزمان شما را قادر میسازد تا به سرعت هرگونه مسئله با ضبط خود را تشخیص داده و به آن بپردازید.
یکی از بزرگترین اشتباهات ویرایش زمانی است که یک تغییر ناگهانی در لحن صدا ایجاد میشود. ویرایش دو بخش مختلف صوتی یا ادغام جملات مختلف در کنار هم میتواند مشکل باشد. نه تنها میتواند تغییری در لحن صدا ایجاد کند، بلکه تغییر در حجم و تغییر صدا در پس زمینه یا صدای اتاق نیز ایجاد میشود. نکته دیگری که باید به آن گوش دهید، طنین و پژواک اتاق است. برش ناگهانی در انتهای عبارات میتواند مانع از بازگشت طبیعی اتاق شود، بنابراین بهتر است قبل از انجام ویرایش یا برش، به پایان محو شدن طنین اتاق گوش دهید.
یکی دیگر از اشتباهات قطع بیش از حد تنفس و یا از بین رفتن ناگهانی نفس در هنگام انجام ویرایش است. بریدن نفسها هنگامی اتفاق میافتد که تنفسها خرد و یا ناقص شده است. نفسهای گمشده نیز هنگامی رخ میدهد که نفس به دلیل ویرایش دو بخش مختلف در کنار هم قرار میگیرد. نفس مضاعف نیز هنگام ویرایش میتواند مشکلی ایجاد کند. این اتفاق هنگامی که دو نفس پشت هم قرار دارند رخ میدهد. همه این خطاها باعث میشود که گفتوگو غیرطبیعی و متلاطم به نظر برسد. هنگام مشاهده فرمهای موج صوتی، نفس کشیدن میتواند دشوار باشد زیرا در مقایسه با سایر بخشهای گفتوگو بسیار کم حجم هستند.
نکته 3: همخوانیها و نفسهای باکیفیت را کپی کنید
بعضی اوقات صامتها و نفسهای خاصی وجود دارد که مشکل ساز هستند و به نظر نمیرسد خوب باشند. به عنوان مثال، صدای ترسناک حرف “پ” توی میکروفون، معمولاً به دلیل نزدیکی میزبان به میکروفون و حرکت زیاد هوا از طریق دیافراگم میکروفون ایجاد میشود. رفع مؤثر این مشکل کپی و چسباندن یک صدای دیگر حرف “پ” است که طبیعیتر به نظر میرسد. این کار بسیار خستهکننده است، اما تفاوت زیادی در کیفیت کلی محصول نهایی ایجاد میکند.
آیا شما با شنیدن مداوم صدای لب اذیت میشوید؟ مطمئناً هیچ چیز نمیتواند آزاردهندهتر از شنیدن صدای لب در هر جمله باشد. در حالی که صدای لب بخشی طبیعی از الگوهای گفتاری برخی افراد است، انجام کار ویرایش لبها و تیکهای دهان باعث میشود فایل صوتی شما به گوش دادن دلپذیرتری برسد. در پایان مخاطبان شما از شما تشکر میکنند.
یکی از مفیدترین نکات هنگام ویرایش استفاده از هدفون، با کیفیت خوب است. هدفون بسته برای گوش بسیار مفید است و میتواند شما را از محیط ویرایشتان جدا کند. گوش دادن به هدفون به شما کمک خواهد کرد که تمام جزئیات و ظرافتهای صدا را بسیار بهتر از گوش دادن به بلندگوهای رایانهای یا حتی در مانیتورهای نزدیکتر، با کیفیت بالاتری بشنوید. این کار، شنیدن جزئیات ظریف مانند نفس کشیدن را بسیار آسانتر میکند.
اکنون یک ضبط فایل صوتی با کیفیت بالا انجام دادهاید و حواسپرتیها را ویرایش کردهاید. شما آماده هستید تا صدای خود را نهایی کنید.
داشتن یک فایل صوتی خوب ویرایش شده فقط بخشی از داشتن یک صدای با کیفیت است. خیلی اوقات با برنامههای صوتیای روبرو میشویم که دارای محتوای عالی و بسیار مطلوبی هستند، اما کیفیت صدا به قدری بد است که باید آن را خاموش کنیم. گاهی اوقات خود فایل صوتی است که یک صدا بلند و یا نرم دارد. گاهی اوقات این یک خط دیالوگ پر همهمه، پژواک و یا ناهموار است. گاهی اوقات صدا بسیار “غیرواضح” به نظر میرسد انگار که گوینده آن را زیر آب ضبط کرده است و …. این لیست همچنان ادامه دارد. بیشتر اوقات ما صدای صوتی نهایی را نمیشنویم صدا بعد از ویرایش باید میکس و ادیت نهایی شود تا به بهترین حالت ممکن برسد.
میکس کردن یک فرایند پس از تولید است که در آن آهنگهای جداگانه برای بهبود فایل صوتی استفاده میشود؛ بنابراین ارائه نهایی عالی به نظر خواهد رسید. میکس و ادیت نهایی همان فرایند سازگاری سطوح کلی صدا در طول قسمتها است و این اطمینان را حاصل میکند که استانداردهای صدا در تمام بخشهای فایل صوتی رعایت شده باشند.
وقتی این دو کار در ضبط یک فایل صوتی به خوبی انجام شود، شما یک تجربه آزمایشی و لذت بخش را برای شنونده فراهم کردهاید و نقطه ضعفهای نمایش دیگر چندان مورد توجه شنونده قرار نمیگیرد که این بهترین نتیجهای است که میتوانید به آن امیدوار باشید. اما وقتی این کار به درستی انجام نشود، شنوندگان از کیفیت صوتی ضعیف نمایش پریشان میشوند و بسیاری از شنوندگان از گوش دادن به فایل صوتی کنار میروند.
پس از ویرایش و میکس کردن پادکست، شما باید فایل صوتی خود را آرشیو کنید تا به عنوان یک فایل MP3 با جهان به اشتراک گذاشته شود. توصیه میکنیم پرونده نهایی خود را برای بارگذاری در پلتفرم میزبان خود یک فایل MP3، 128 کیلوبیت بر ثانیه، عنوان کنید. این کار باعث میشود مخاطب اطمینان حاصل کنند که محصول نهایی یک فایل صوتی با کیفیت بالا است که آماده پخش است.
فایل صوتی راهی عالی برای بیان پیام شما برای شنیده شدن جهان است. این یک مرکز خلاقانه عالی، یک استراتژی بازاریابی موثر و یک روش بسیار نزدیک برای شنیدن صدا و پیام شما توسط دیگران است. بدون شک ایجاد یک فایل صوتی عالی که مردم از آن لذت خواهند برد، کمی کار خواهد برد، اما مطمئن باشید که امکان پذیر است؛ با انجام کمی تکالیف برای اطمینان از انتخاب صحیح تجهیزات ضبط، عاری بودن محیط ضبط شما از حواس پرتی و فرایندهای پس از تولید؛ شما در جایی خواهید بود که میتوانید اطمینان داشته باشید که نتیجه نهایی شما محصولی است که مردم آن را دوست خواهند داشت.