شرکتها و افراد سازندهی بازیهای کامپیوتری در این صنعت بزرگ و با ایدههای متنوع سعی بر این دارند بازیهایی با کیفیت هرآنچه بیشتر در اختیار مخاطبین خود قرار دهند و در راستای بهبود کیفیت بازی مواردی مانند انیمیشنها و تصویرسازی، روند و ایدهی بازی و چالشهای متنوع، آهنگ متن بازی و صدای کاراکترها و اجسام و نکات دیگر حائز اهمیت است. همهی موارد ذکر شده در کنار هم به تولد یک بازی موفق کمک کرده و تاثیر دارند. در این مقاله به صدا گذاری و گویندگی صدای کاراکترهای بازی توسط گویندگان خوش صدای چکاوا میپردازیم.
صدای متن بازی و لحن صحبت کردن کاراکترها و همچنین صدای اجسام اهمیت زیادی در انتقال احساس به مخاطب یا بازیکن دارد. هر چه مخاطب رابطهی احساسی بهتری با بازی برقرار کند و در بطن داستان در تمام طول بازی وارد شود، رضایت بیشتری خواهد داشت. صدا و لحن گوینده بسیار در فروش آن پر اهمیت است. با استفاده از گویندگان خوص صدای چکاوا میتوانید بازی خود را به یک گیم پر فروش بدل کنید و از درآمد هنگفت آن لذت ببرید.
بخش بندی صدا گذاری بازی: صدا گذاری بازی شامل سه بخش است. صدای کاراکترها، صدای موسیقی متن، صدای اجسام و اشیا مثل صدای پرتاب شیٕ، صدای شکستن چیزی و… که در تمامی این موارد مشاوران و کارشناسان چکاوا با بهره گیری از بهترین گویندگان، کاملا به انواع تم بازیهای کامپیوتری اشراف دارند.
موسیقی متن باید به گونهای توسط متخصصین چکاوا انتخاب و اجرا شود تا به خوبی روی بازی بنشیند و همان حال و هوای بازی را به مخاطب انتقال دهد و بازیکن احساسی که در بازی وجود دارد را در تمامی مراحل درک کنند. این کار با انتخاب بین انبوهی از موسیقیهای موجود انجام میگیرد و یا موسیقی جدید منطبق با بازی ساخته میشود. توجه داشته باشید که در قسمتهای مختلف بازی موسیقی متناسب با همان وضعیت اجرا میشود. برای مثال در یک شرایط حساس و هیجانی برای انتقال حس هیجان و بالا بردن استرس موسیقی با همان حال و هوا و ریتم تند اجرا میشود یا در سکانسهای معمایی یک موسیقی با انتقال حس ماجراجویی انتخاب خواهد شد.
صدای حرکت اجسام برای افزایش تاثیرگذاری بسیار پر اهمیت و قابل توجه است. صداگذاری برای حرکات و اتفاقاتی که در بازی رخ میدهد جزئیات بازی را تکمیل کرده و آن را به یک بازی قوی تبدیل میکند. دراین مورد میتوان به صدای باز شدن در، صدای شکستن یک شیٕ، صدای پرتاب یک توپ یا صدای قدم زدن کاراکتر اشاره کرد. حتی ایجاد چنین صدایی به صورت طبیعی نیازمند به مهارت خاصی است که آهنگ سازان چکاوا به خوبی از عهده آن بر میآیند.
مهمترین بخش از تدوین صدا برای بازی،گویندگی است و با انتخاب درست گوینده، بازی تاثیری فراتر از انتظار بر مخاطب خواهد گذاشت. برای انجام این مهم باید ابتدا گویندهای را انتخاب کنید که احساسات و شخصیت درونی او با ایده و داستان بازی شباهت داشته باشد تا بتواند با صدا و لحن گفتار خود به کاراکتر حس موجود در بازی را منتقل کند و به گونهای کاراکتر را در بازی به صورت یک موجود زنده دارای حس و ادراک به مخاطب نشان دهد. گویندگان چکاوا برای تکمیل صداگذاری، تمام قوانین و اصول را رعایت کرده و به نوعی بهترین عامل برای پرفروش ساختن بازی، هستند و اغلب یک گوینده صدای چند کاراکتر را اجرا میکند. صداگذاری بازی های ویدیویی از دوبلوری یا صداگذاری فیلمها سخت تر و نیاز به تلاش بیشتری دارد زیرا فیلمها دارای احساس و جان هستند و گوینده براساس آن کار را پیش میبرد. اما در بازی گوینده لازم است به یک کاراکتر بی جان احساس منتقل کند. گویندگان به صورتهای مختلف صدای بازی را مانند یک پازل تکمیل میکنند اعم از اجرای صدای کاراکتر، اجرای نقش راوی که داستان بازی را در بخشهای مختلف به بازیکن توضیح میدهد، و به ندرت اجرای صدای موجودات دیگر موجود در بازی. مشاهده میکنید که تمامی مراحل صدا گذاری بر روی بازی باید بسیار حرفهای انجام بگیرد و شما برای بهبود این فرایند میتوانید با مشاوران چکاوا در ارتباط باشید.
چکاوا هم در این زمینه به شما یاری میرساند هرآنچه شما حس و حال و هوای بازی را بهتر به مخاطب منتقل کنید، در این صنعت موفقتر خواهید شد و در ذهن مخاطب ماندگارتر.