صداپیشگی

دوبله تلفیقِ تصویر و ترجمه یک زبان به زبانِ دیگر است. این اتفاق، روند و جریانی است که به تسلط و مهارت های حرفه ای و مختلف زیادی احتیاج دارد . و همه ما به این آگاه هستیم که بدون صداپیشه ها، نمیشود فرآیند دوبله را تکمیل کرد. چرا که نداشتن صداپیشه در کار دوبله شبیه یک فیلمِ بدون بازیگر است. پس در اینجا حرفه صداپیشگی را تعریف و عملکرد او را توضیح می دهیم.

صداپیشگی حرفه ای است که قصه ها را تفسیر و بیان می کند و با استفاده از صدای خود، به آنها جان می بخشد. قطعا مثل هر شغل و حرفهِ دیگری، در این حرفه هم، ویژگی های خاصی وجود دارد، که این را استادان و متخصصانی که در این حیطه مشغول به کار هستند مشخص می کند.

در اینجا ما مهمترین ویژگی های یک صداپیشه را عنوان می کنیم.

 شخصیت ها

بی هیچ تردیدی صداپیشگی مخصوص و منحصر به شخصیت ها است. باید توجه بسیار زیادی به این موضوع داشته باشیم که صداهای گویندگان به شخصیت ها نزدیک باشد تا برای مخاطب باور پذیر و قابل درک شود. برای مثال نباید یک صدای عمیق و احساسی را بر روی  فردی گذاشت، که شخصیت او تحرک و هیجان بالایی دارد و بسیار فعال است. و بر عکس صداهای احساسی و عمیق روی شخصیت های متفکر زیباتر می نشیند. هر چند برای شخصیت های چند وجهی، انتخاب سخت و سخت تر میشود و گوینده ای را باید پیدا کرد که تمام ابعاد شخصیت را در نظر بگیرد.

آوازی باشد                                                                                                                                                               یک صداپیشه کاربلد و حرفه ای، که سالهای زیادی سابقه کار دارد، به خوبی میداند که فراوانی و یا نوسان صدای او، چیزی است که آن را از دیگران متمایز می کند. این یعنی حجم و حتی رنگ صدا صداپیشه، حتی اگر بی نقص نباشد، باید زیبا و درجه یک باشد. زیرا آن رنگ و حجم صدا همان امضای صداپیشه است.

انعطاف پذیری                                                                                                                                                             صداها هم به اندازه شخصیت ها متفاوت است. پس انعطاف پذیری یک خصوصیت شخصیتی مهم برای هر فردی است که در صنعت دوبله مشغول به کار است. انعطاف پذیری به این معنی که شخص بتواند صدای خود را، نسبت به هر شخصیت و ویژگی هایی که دارد، متفاوت ارائه کند. از گویندگی کمدی، تا درام و تخیلی. صداپیشه اگر به دنبال تجربه های متفاوت است. باید این ویژگی را از آن خود کند.

 تخصص                                                                                                                                                                      تخصص یکی دیگر از عواملِ مهم صداپیشگی است. یک صداپیشه باید این ویژگی را داشته باشد و بداند که چه قصه ای را انتخاب کند که در آن بتواند به شخصیتی جان ببخشد. چرا که هر شخصیتی ویژگی های خاص خودش را دارد. صداپیشه از طریق صدای خود این قابلیت را دارد که با مخاطب ارتباط احسای برقرار کند و شخصیتی باورپذیر خلق کند. این فقط در صورتی امکان پذیر است که او در کنار تسلط به حرفه اش، جامعه ای که درآن زندگی می کند را به خوبی بشناسد تا با این شناخت، انتخاب های درست تر و عملکرد بهتری داشته باشد.

 وضوح                                                                                                                                                                       از دیگر ویژگی های مهم یک صداپیشه، وضوح است. این یعنی اینکه او مطمئن شود که اطلاعاتی را که به وسیله احساسات به مخاطب منتقل می کند، در وجود آنها نفوذ می کند و آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. به عبارات دیگر باید رابطه دقیق و درستی بین صدای صداپیشه و احساسات تماشاگر برقرار شود تا نتیجه، با رضایت کامل، به ثمر بنشیند.

 آموزش و پرورش                                                                                                                                                   همه ما میدانیم که در جهان، به شکل مرسوم، آموزشی در راستای صداپیشگی وجود ندارد، اما به هر صورت، آموزش یکی از مهمترین ارکان صداپیشگی است. هر فردی که می خواهد به شکل جدی وارد حرفه صداپیشگی شود، باید بداند که در جای درستی باید روی خود و استعدادش سرمایه گذاری کند. از کلاس های معتبر دوبله و صداپیشگی، تا کلاس های تئاتر و بازیگری. هر کدام از این ها میتواند، تاثیر بسیار مهمی به بهتر شدن او در زمینه صداپیشگی داشته باشد.  

اگر علاقه مند به دانستنِ بیشتر مطالبی این چنینی دارید، کافی است که به سایتِ chakava.com مراجعه کنید.

اشتراک گذاری این مطلب

مطالب مرتبط

نوریه قزانلو
مقاله

نوریه قزانلو، چشمه ای در بیابان

اولین زن گوینده ایرانی که بود؟ نوریه قزانلو نخستین گوینده زن تاریخ دوبله سینمای ایران است. او  در سال 1324 برای  تحصیلِ اُپرا راهی اروپا

کتاب های صوتی
مقاله

گویندگی کتاب‎‌های صوتی

گویندگی کتاب صوتی با پیدایش تکنولوژی، پدیده ای به اسم کتاب صوتی هم ظاهر شد و بهونه های  نخوندن کتاب دیگه مثل قبل جواب نمی‌داد.

امتیاز دهی به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 4 =