چگونه تبدیل به یک نریتور یا دوبلور عالی شویم؟ (قسمت اول)

میکروفون

اگه برای ورود به عرصه دوبله جدی هستید، باید مراقب صداتون باشید و با تمرین و خوانش روزانه، صداتون رو گرم نگه دارید. استراحت و متمرکز شدن بخش مهمی از این حرفه است و یادگیری های و تکنیک های تنفس و مدیتیشن بسیار مهم هستند. کلاس، کتاب و منابع آنلاین برای یادگیری ترفندهای گویندگی بسیار موثرند، هرچند هیچ چیز جای کلاس های حضوری رو نمی گیره. تولید ضبط با کیفیت یکی دیگه از ویژگی هاییه که شما را از دیگران در این شغل متمایز می کند. دوبلور یا گوینده نریشن بودن یک کار هیجان انگیز و خلاقانه است که تارهای صوتی و توانایی های شما را به چالش می­کشد. این به این معناست که شما باید مراقب صدای خود باشید ابزاری که شما را در این کار موفق نگه میدارد. بدون تمرین گرم کردن، تمرین خواندن روزانه و کشش ملایم، صدای شما قادر نخواهد بود ساعت ها در استودیوی ضبط فعالیت کند. اگر واقعا می‌خواهید صداپیشگی و دوبلوری را جدی بگیرید، باید بیش از آنکه فقط به فکر صدا باشید باید روی آهنگ کلام خود نیز کنترل داشته باشید.

بدن و ذهن را فراموش نکن

صدای شما تنها بخشی از خودتان نیست، اگر بخواهید به عنوان یک نریتور یا دوبلور در بین رقبایتان موفقیت بیشتری کسب کنید، باید مراقب باشید. بیایید صادق باشیم – یک نریتور یا دوبلور اغلب با استرس روبه رو می‌شود که در زمان های مختلف و بخصوص برای یک تازه کار می تواند ناامید کننده باشد، مخصوصا اگر شما در حال کار کردن و تلاش برای پیدا کردن کاری جدید هستید.

تلاش و پشتکار برای گرفتن کار جدید و دوام آوردن در این عرصه بسیار بسیار مهم است، اما ذهن خود را هم نادیده نگیرید. یک نریشن یا دوبله خوب نتیجه عوامل متعددی چه از لحاظ فیزیکی و چه از لحاظ ذهنی است پس اگر خستگی و اضطراب نداشته باشید قادر به انجام آن نخواهید بود. مهم نیست که چقدر زمان کمی برای انجام یک پروژه وجود دارد، به عنوان مثال پیدا کردن نیم ساعت برای تمرین ذهن و گرفتن آرامش قبل از رفتن به استودیو برای آرامش بخش و حتی ضروری به نظر میرسد.

شما به عنوان یک نریتور یا دوبلور، احساس می کنید که اگر وارد این کسب و کار شدید، باید بدون توقف حرکت کنید. اما فراموش نکنید که استراحت و تمرکز بخش مهمی از این کار است مخصوصا اگر شما در حال انجام دوبله یا نریشنی هستید که نیاز به صداسازی، تغییر لحن و … دارد و یا وارد پروژه ای شدید که برای مدتی طولانی قرار است مشغول به انجام آن باشید. بنابراین یادگیری تکنیک های تنفس موثر، تمرین و تمرکز بدن و ذهن را دست کم نگیرید چرا که این تمرین ها به شما کمک خواهد کرد که انرژی خود را بازیابی کنید.

کلاس های دوبله و نریشن

کتاب ها و منابع آنلاین عالی هستند تا ترفندهای نریتور یا دوبلور بودن را از آنها یاد بگیرید اما فراموش نکنید که هیچ چیز بهتر از آموزش حضوری نیست. بستگی به جایی که شما زندگی می کنید پیدا کردن کلاس های کلاس های دوبله و نریشن ممکن است سخت باشد، اما این هیچ دلیلی برای ناامیدی نیست. مهارت هایی که در طول یک کلاس به شما آموزش داده می شود، مانند صحبت با صدای بلند و واضح، اعتماد به نفس، خواندن و حفظ کردن خطوط و ارائه شخصیتی مانند ماهیت دوم برای شما، به شما کمک خواهد کرد که به یک نریتور یا دوبلور بهتر تبدیل شوید.

کیفیت

توانایی تولید ضبط با کیفیت و عالی یکی دیگر از ویژگی هایی که است شما را از دیگران در این شغل متمایز می کند. در بازار این روزها که دیگر همه چیز دیجیتالی شده ، ظاهر باید حرفه ای ضبط باید با کیفیت باشد. به جای هزینه های متفرقه برای ایجاد یک استودیو خانگی با کیفیت تلاش کنید و یا یک استودیو خوب پیدا کنید و برای ضبط کارهایتان به آنجا مراجعه کنید.

درباره چکاوا

اشتراک گذاری این مطلب

مطالب مرتبط

امتیاز دهی به این مطلب